niedziela, 12 stycznia 2014

wegański weekend

Tak się składa, że weekend to jedyny moment, kiedy mam czas urzędować w kuchni. W tygodniu ostatnio naprawdę nie ma kiedy. Dlatego już w sobotę rano kombinuję, co by tu dobrego zrobić, żeby wynagrodzić sobie cału tydzień jedzenia w biegu.

W ten weekend postanowiłam wypróbować kilka wegańskich przepisów, które od dawna chodziły mi po głowie. Na obiad kotleciki z marchewką i kaszą jaglaną (o których będzie innym razem), po raz kolejny pasztet z soczewicy z żurawiną, który jest absolutnie obłędny (przepis z Jadłonomii, jeszcze o nim napiszę), a na deser wegańskie ciasto marchewkowe.

Jestem fanką tego ciasta, ale zawsze robiłam klasyczną wersję, gdzie bez jajek ani rusz. Okazuje się, że można się bez nich obyć i ciasto wychodzi wspaniale. 
Kolejne odkrycie - krem z nerkowców zamiast tego z serka philadelphia. Wow! Uwielbiam wegańskie przepisy :)


Przepis na ciasto również z Jadłonomii (ta strona jest ostatnio moją absolutnie ulubioną i wszystko ZAWSZE wychodzi).

Wegańskie ciasto marchewkowe z serkiem z nerkowców

/przepis - klik, z moimi małymi modyfikacjami/

Składniki na dużą tortownicę o średnicy 25 cm

Na ciasto: 
300 g mąki [dałam 200 g normalnej i 100 g pełnoziarnistej]
250 g cukru [u mnie ciemny brązowy]
300 g marchewki
225 ml oleju
80 g orzechów laskowych, posiekanych [u mnie nerkowce]
3 łyżki siemienia lnianego, zmielonego [nie miałam, zastąpiłam mielonym lnem i też ok]
3/4 szklanki ciepłej wody
1,5 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka imbiru
0,5 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
1 łyżeczka soli
1.5 łyżeczki sody

Na krem:
100 g nerkowców, namoczonych przez noc
1/3 szklanki mleka migdałowego [u mnie mleko ryżowe waniliowe]
2 łyżki syropu z agawy
2 łyżki soku z cytryny

Przygotowanie:
Marchew obrać i zetrzeć na grubych oczkach tarki. Siemię lniane zalać ciepłą wodą i odstawić na kilka minut. 
W dużej misce wymieszać mąkę, sodę i przyprawy. W mniejszej utrzeć olej, cukier i spęczniałe siemię, następnie połączyć suche składniki z mokrymi i wymieszać. Wylać do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i piec w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez około 40-45 minut.
W międzyczasie przygotować krem z nerkowców. Wszystkie składniki wlać do naczynia blendera i zmiksować na gładki krem. Wystudzone ciasto posmarować grubo kremem i posypać cynamonem. 


Im bardziej szukam i kombinuję z przepisami wegańskimi, tym bardziej przekonuję się, jakie to proste. Jest kilka produktów w kuchni wegańskiej absolutnie niezbędnych, np. kasza jaglana, orzechy nerkowca, ciecierzyca, soczewica, których można używać na milion sposobów. 
Kuchnia wegańska może być naprawdę różnorodna i zaskakująca, a ograniczenia tylko zachęcają do kreatywności. Najtrudniej jest się przekonać i spróbować, potem już z górki ;)

1 komentarz:

  1. Wielu rzeczy nie ma w diecie wegańskiej, ale o braku różnorodności nie ma mowy, w sklepach jest teraz tyle nietypowych zbóż, warzyw i ogólnie produktów jak amarantus, quinoa, mąka z kasztanów, makaron sojowy, że można przygotować nieskończoność nowych potraw i nigdy się nie znudzić.

    OdpowiedzUsuń